Creëer Betoverende Moodboards met Canva: Waarom Ze Onmisbaar Zijn voor Je Bedrijf

moodboard maken

mood

boards

Wat is een moodboard en waarom is het zo belangrijk?

Een moodboard is een verzameling plaatjes, materialen en tekstjes die samen een stijl of vibe uitstralen.

In de hippe visuele wereld van vandaag is het bouwen van een kick-ass brand identity een must voor elk bedrijf. Een moodboard is daarom de perfecte start voor jouw kleine onderneming. Het is de allereerste stap die de meeste designers zetten om de juiste sfeer, stijl en visie neer te zetten voor een merk of website-project. En het beste van alles: het is echt supermakkelijk om zelf te doen! Dus waar wacht je op? Tijd om zelf aan de slag te gaan en jouw eigen creatieve vibe te tot leven te laten komen! In deze blog kom je alles te weten over het creëren van moodboards en waarom ze de kers op de taart zijn voor jouw bedrijf.

Waarom zijn moodboards zo handig?

Inspiratie opdoen

Moodboards zijn niet alleen superleuk om te maken, lang leve Pinterest, maar ook een geweldige bron van inspiratie voor het bedenken van talloze andere ontwerpideeën. Met een goed doordacht moodboard kun je bovendien moeiteloos de merkkleuren, -motieven en lettertypen bepalen die perfect passen bij jouw merk, sociale media en website-ontwerp.

Op de juiste weg blijven

Met een strak en duidelijk moodboard blijf je op de juiste weg, waardoor je ontwerpavontuur soepel verloopt en jouw creaties allemaal de juiste kant opgaan. Als je regelmatig een blik werpt op je moodboard, blijft jouw website en merk consistent en samenhangend. Dit is een onmisbaar ingrediënt voor elk succesvol bedrijf dat het vertrouwen en de loyaliteit bij zijn publiek wilt opbouwen.

Samenwerken met je team

Als jouw bedrijfje aan het groeien is, kan het tijd zijn om wat werk uit handen te geven. Maar hoe zorg je ervoor dat jouw nieuwe team op dezelfde golflengte zit? Simpelweg: met een vast moodboard! Hiermee kun je de identiteit, waarden en vibe van jouw merk op een creatieve manier tonen. Zo weet je zeker dat iedereen naar hetzelfde doel streeft en samen op één lijn blijft.

Klaar voor een creatief avontuur? Let's rock that moodboard!

Maar waar te beginnen? Met zoveel keuzes aan platforms! Denk aan Pinterest, Canva, gratis stockfoto-sites zoals Unsplash, Adobe-programma's zoals Illustrator of XD, en altijd weer nieuwe visuele communicatieplatforms die opduiken!

Natuurlijk heb ik mijn persoonlijke favorieten, en voor alle doe-het-zelvers laat ik je zien hoe je met een van mijn top gratis grafische design tool, Canva, een te gek moodboard maakt! Maar ongeacht welk platform je kiest, het creatieve proces blijft hetzelfde. Dus, pak je favoriete tool en let's get creative together!

Hoe creëer je een prachtig moodboard in Canva?

  1. Start een nieuw project in Canva

Open Canva en start een nieuw project. Kies het formaat dat je wilt, maar groter is beter zodat je voldoende ruimte hebt om al je favoriete afbeeldingen te verzamelen zonder beperkingen.

Mijn favoriet is het whiteboard-formaat, ideaal voor eindeloze creativiteit.

 
 

2. Op zoek naar beeldmateriaal

Let's get visual!

Open Canva en klik op 'Elementen' in het menu aan de linkerzijde. Scroll naar beneden naar 'Foto's' en klik op 'Alles weergeven' om toegang te krijgen tot een gigantische bibliotheek van adembenemende stockfoto's. De perfecte bron om jouw mooie nieuwe ontwerp tot leven te wekken!

 
 
 

Surf door de trending sectie voor een flinke dosis inspiratie of tik je woorden en ideeën in de zoekbalk om precies te vinden wat bij jouw merk past.

 
 
 

Het is tijd om je creatieve brein te laten schitteren! Klik op afbeeldingen die de look van jouw merk uitstralen of gewoonweg inspireren. Het hoeft niet perfect te passen, of het is maar een klein detail dat je leuk vindt. Voeg alles er gewoon bij, zodat je later nog kan filteren. Hoe meer foto's, hoe meer ideeën je binnenhaalt!

 
 
 

Ben je op zoek naar de perfecte afbeeldingen voor jouw merk? Trakteer jezelf met een gratis stockfotosite zoals Unsplash of Pexels en ontdek een wereld vol prachtige plaatjes!

Verzamel zo'n 10 tot 20 coole foto's met verschillende vormen, kleuren en texturen. Maak jouw moodboard zo uniek als jezelf en be prepared: het is moeilijk om te stoppen met zoeken!

Breng al je afbeeldingen samen op een bord en speel met de lay-out totdat je een perfecte collage hebt die de sfeer en uitstraling van jouw merk uitstraalt. Het is supermakkelijk, gewoon slepen en neerzetten in Canva!

 
 
 

Ben je helemaal happy met je moodboard dan is het tijd om hem te bewaren! Klik op delen en downloaden je moodboard. Maar wacht… klik ook even op 'transparante achtergrond', anders download je je ontwerp met ruitjespatroon.
Nu is het tijd om te shinen met jouw unieke moodboard in al jouw designs. Of maak je website extra fabulous met deze eyecatcher.
Wil je weten hoe je de meest fantastische foto's kan vinden? Lees dan snel verder!


Hoe kies je de ultieme plaatjes voor je moodboard?

Wie is jouw perfecte klant?

Natuurlijk is het belangrijk dat jouw merk jouw persoonlijkheid en bedrijf weerspiegelt. Maar, vergeet niet dat het net zo belangrijk is om te zorgen dat je merk aantrekkelijk is voor jouw specifieke doelgroep: jouw perfecte klant.

Heb je nog geen onderzoek gedaan naar jouw droomklant? Dan is het hoog tijd om daar verandering in te brengen! Wie is die persoon precies? Man of vrouw? Welk beroep hebben ze? Wat zijn hun hobby's? Wat zijn hun doelen, uitdagingen en passies? En nog belangrijker, hoe kan jij hen helpen?

Jouw perfecte klant moet zich direct aangesproken voelen bij het zien van jouw merk. Als ze helemaal weg zijn van jouw stijl en vibe, zullen ze veel sneller geïnteresseerd raken in jouw bedrijf.

Stel dat je ideale klant een gestreste ondernemer is die verlangt naar rust, zorg er dan voor dat je relaxte afbeeldingen op je moodboard plaatst (denk aan yoga, massages, planten, pastelkleuren). Vermijd heftige, donkere of intense beelden, want dat is niet waar ze op zitten te wachten.

Laat je creatieve brein een beetje kraken en gebruik deze informatie om doelgerichte zoektermen te bedenken in Canva.

Heb je een afbeelding gespot die je absoluut geweldig vindt? Klik dan op de drie puntjes in de rechterbovenhoek om meer details te krijgen over deze afbeelding.

 
 
 
 

Hier zijn twee handige trucjes:

  1. Klik op 'meer bekijken door [naam fotograaf]' om meer foto's van dezelfde fotograaf te vinden. Dit is slim om meer afbeeldingen met een soortgelijke vibe te scoren.

  2. Klik op 'alle trefwoorden weergeven' om alle zoektermen te zien die bij een afbeelding horen. Schrijf de relevante trefwoorden op en gebruik ze om meer te vinden!

En alsof dat nog niet genoeg is, heeft Canva ook nog een magische functie genaamd ‘automatische aanbevelingen’ die je kan helpen soortgelijke afbeeldingen te vinden. Als je een paar coole afbeeldingen hebt gevonden, zal het Canva-algoritme je helpen andere toffe beelden te ontdekken.

 
 
 
 

What’s next?

Het is tijd om opnieuw naar je moodboard te kijken en ervoor te zorgen dat je creatie perfect aansluit bij jouw visie.

Bekijk het door de ogen van je ideale klant, en als het nog niet helemaal perfect is, dan is het tijd voor ronde twee! Maar met Canva's whiteboard is dat geen probleem. Je kunt eenvoudigweg naar de zijkant scrollen en voilà, een nieuw canvas om opnieuw te beginnen. En als je een beetje uitzoomt, kun je alles gemakkelijk met elkaar vergelijken.

Ben je tevreden met het eindresultaat en klaar om de perfecte look en feel van je project te delen met anderen? Download dan jouw bestand als afbeelding vanuit Canva en it’s time to shine!

Heb jij al moodboards gemaakt met Canva? Deel je ervaringen en tips in de reacties hieronder!

Marjan x

Vorige
Vorige

Het rentmeestershuis

Volgende
Volgende

Lekker Loungen en Tafelen in Stijl met een Trendy Low Dining Set voor je Tuin!